Door verder te gaan accepteert u de cookies van Dyflexis. Lees meer Deze melding verbergen

“Wie bang is om te verliezen, verliest”

‘De vrije Jongen’ – januari 2016 – Marjolijn Meijer, TrainMore

De eerste Vrije Jongen is een dame. Wanneer Marjolijn Meijer uit haar hybrid stapt, doet haar voorkomen niet direct vermoeden dat ze een kleine twintig jaar ondernemingservaring meeneemt. Na een klein uur draven door het Amsterdamse Bos, waarin deze verse dertiger slechts hijgend heeft kunnen luisteren, staat buiten kijf dat zij de eerste Vrije Jongen moest zijn; zoveel energie, zoveel passie.

 

“Op de accu van een Tesla kun je helaas niet heen en weer naar Groningen”, verklaart Marjolijn Meijer als ze uit haar SUV afdaalt. Een overweging die niet veel mensen met een PABO-achtergrond zullen maken. Marjolijn is als lerares begonnen, maar is inmiddels samen met haar man Han Doorenbosch, eigenaar van o.a. de landelijke fitnessketen TrainMore, negen vestigingen, en de high-end versie ClubSportive midden op de Zuidas in Amsterdam. In maart open ze een boutique club in Amsterdam, HIGH 45, samen met Barbara den Bak (founder van de bootcamp club).

Samen met Han Doorenbosch, ex ijshockyer, Europees kampioen boksen en gymleraar, nam ze in 1998 een fitnesscentrum in Hilversum over. Destijds deden ze alles zelf; kapotte fitnessapparatuur kregen ze zelf weer aan de praat. De eerste ClubSportive was een succes en ruim 10 jaar later hadden ze negen vestigingen. Maar toen kwamen de ‘budgets’, de Fit4Free’s, opzetten. “Ons verdienmodel was er niet op ingericht om hier tegenop te boksen.” Vijf vestigingen hebben ze in 2011 verkocht, de andere vier overgebleven Clubsportive vestigingen hebben ze omgebouwd naar TrainMore, behalve die op de Zuidas. Tussen alle advocatenkantoren gedijt deze luxe fitnessclub zeer goed. “Het is eigenlijk de motor van al onze ondernemingen.”

TrainMore, gestart in 2010, heeft een andere functie, een meer opvoedende. Niet zo vreemd gezien de roots van de oprichters; beide komen uit het onderwijs. Zelfs de vader van Marjolijn was onderwijzer en zit op dit moment in Suriname om daar het onderwijs naar een hoger plan te tillen. Het concept van TrainMore is er dan ook op gefocust de levensstijl van de klanten te veranderen. Hoe vaker je per maand traint, hoe minder je betaalt. “Het is inderdaad geen businessmodel om snel veel te verdienen, maar het past wel echt bij onze passie en visie.”

Een commerciële familie

Nadat ik rond de Bosbaan ben gejaagd, zetten we ons gesprek voort in ClubSportive. “Hoi Steef! Alles goed?”, zegt ze bij binnenkomst tegen de studente achter de balie. Is ze zo geslepen of kent ze echt al haar 250 man personeel? Uiteraard is ze zo geslepen, maar na twee uur met haar in de lounge van de club te hebben gezeten, blijkt ze ook daadwerkelijk iedereen te kennen. Ze is daadwerkelijk een echt mensenmens.

“’Wat’ staat vast, ‘hoe’ bepalen we samen.”

Voor haar masterstudie Culture & Change Management, welke ze er in de avonduren ook nog even bij volgt, heeft ze onderzoek gedaan naar de bedrijfscultuur van haar onderneming. De medewerkers beleven het als een commercieel familiebedrijf. “Ze zien graag dat het nog meer een familiebedrijf wordt. Dat commerciële mag van hun wel iets minder, maar dat zie ik anders.”

Door het personeel te betrekken bij de uitvoering van het beleid, kan het familiaire en het commerciële goed samenkomen. “Wat staat vast, hoe bepalen we samen.” Daarnaast worden er intern veel commerciële trainingen gegeven. “En we helpen elkaar. Zo heeft Steef via mijn netwerk een mooie stage te pakken.” Volgens Marjolijn wordt de sfeer bepaald door het juiste personeel te selecteren en op dat vlak slaan ze de plank zelden mis. “Als het dan een keer niet helemaal klikt, dan moet je iemand toch even goed tegen het licht houden. En als het moet, besluit je iemand te laten gaan.”

Het bedrijfsplan voor thuis

Marjolijn en Han hebben twee kinderen; een zoontje en een dochtertje. Hoe zorgt een meervoudig onderneemster, een schrijfster – er ligt een enigszins controversieel boek over voeding op de plank en tevens in de ijskast – die in de avonduren een masterstudie binnensleept, dat het ook thuis in Amstelveen familiair aanvoelt? “Twee á drie dagen in de week werk ik flex thuis. Het studeren doe ik in de avonduren als de kinderen slapen en sinds kort hebben we twee dagen in de week een hulp in huis die geweldig kan koken. Ze kookt met goede, eerlijke ingrediënten precies zoals we het willen. De huishoudelijke taken hebben we uitbesteed. Als de kinderen thuis komen uit school, dan ben ik er écht voor ze.”

Han Doorenbosch en Marjolijn Meijer

Han Doorenbosch en Marjolijn Meijer

Het mega fitnesscentrum

Gaat dan echt alles van een leien dakje? Natuurlijk niet. Uiteraard was de opkomst van de ‘budgets’ in de crisis een domper voor de ClubSportive keten, maar daar is met TrainMore een goed antwoord op gekomen. Of zoals -de verder zeer beschaafde- Marjolijn het omschrijft: “Soms moet je stront happen, doorslikken en gewoon weer doorgaan.” En zo was het ook met de overname in 2007 van het gigantische fitnesscentrum Mega Sport in Breda, dat tijdelijk onderdeel werd van ClubSportive.

Een jaar na de start moesten Marjolijn en Han de huur alweer opzeggen en moesten ze een verlies van 1,5 miljoen nemen. “In die tijd ging het ergens een beetje te goed, maar het bleek dat zelfs wij dit niet van de grond kregen. We hebben er van geleerd, tegenwoordig doen we grondig onderzoek naar de locatie van een nieuw pand. Maar het hoort erbij, niet alles kan goed gaan.” Een ondernemer neemt risico’s, maar “wie bang is om te verliezen, verliest!”

Dromen

“Het lijkt me fantastisch om clubs te hebben in London, Parijs en Manhattan, maar dat is voorlopig niet aan de orde.” Marjolijn lijkt heel goed te weten wat ze wil en ze stelt duidelijke prioriteiten. “Doel is nu om verder te groeien met TrainMore in Nederland, daar is nog heel veel ruimte.” De groei zal gestaag gaan, want ze zoeken de beste locaties. “We gaan met TrainMore voor echte A-locaties”. In Amsterdam zitten ze in een prachtig pand aan de Singel en in Groningen in het monumentale Oude Postkantoor.

Daarnaast denken ze breder dan de fitnessclubs. Marjolijn haar man heeft zijn functie als dagelijks directeur neergelegd en gaat zich richten op het investeren in startups. “We zijn bijvoorbeeld bezig met de JuiceBrothers. Zij maken heerlijke cold pressed juices en wij hebben hier in de lounge van ClubSportive een perfecte horecalocatie waar we meer uit kunnen halen.”

Ook hebben ze een foundation om obesitas tegen te gaan bij kinderen ‘De Fitfoundation’ We zijn daar nu een jaar mee bezig en dit jaar moet het echt van de grond komen. Het idee is om voor iedere klant die bij TrainMore meer dan 3 keer per week traint €1,00 naar de foundation gaat. “Wij zoeken met de foundation mooie projecten die vooral bezig zijn met preventie voor kinderen. Projecten die ervoor zorgen dat kinderen meer bewegen en leren over goede voeding samen met de ouders of verzorgers.”

Genoeg plannen, genoeg ambitie, maar hoe zit dat op persoonlijk gebied? Een eigenaresse van een fitnessketen zonder marathon in de benen, dat kan toch niet? Marjolijn glimlacht: “Dat klopt. Ik was ook in training voor de marathon, maar dat heb ik moeten afbreken. Ik bleek drie maanden zwanger te zijn van mijn eerste!” Begrijpelijk. Nu is daar geen tijd meer voor? “Eerst wil ik mijn master afronden. Trainen voor een marathon kost veel tijd. Ik ga binnenkort met mijn thesis starten en dan valt het trainen voor een marathon beter in te plannen.” En welke wordt het dan? New York? “Dat is wel de mooiste!” Zoveel energie.

 

De vrije jongen

De “Vrije Jongen” is een item van de Wodan Brothers. We trekken door het land op zoek naar de mooiste ondernemers. We willen hun verhaal horen; de overwinningen én de struikelpartijen. Het gevolg is geen wollige advertorial, maar een kijkje in de wereld van een echte ondernemer. Ter inspiratie!

Op de hoogte blijven?

Maandelijks interviewen en plaatsen wij een nieuwe Vrije Jongen. Interesse? Schrijf u hieronder in voor een mailtje als er een nieuw artikel online staat.